به گزارش ندای چناران؛ گفتیم که جلوس مجدد شهردار سابق با عنایت به کارنامهٔ ناموفق وی بر کرسی اول شهرداری کاری خطاست که تبعات منفی آن برای مدت‌های طولانی گریبان شهر را رها نخواهد کرد.

طبق اظهارات جانعلی‌زاده رئیس شورای شهر گلبهار، «شورا از بین ۴۳ گزینه، مصمم به تعیین شهرداری با کفایت‌تر بوده پس ابتدا شهردار سابق سرخس را معرفی کرده» اما بعد معلوم می‌شود که این شهردار با کفایت‌تر (!) به دلیل پرونده‌های حقوقی و قضایی از تصدی مشاغل حساس محروم شده‌است. یعنی شورا از مفهوم «کفایت»، برداشت درست و دقیقی ندارد که اولین گزینهٔ خود را از بین ۴۳ نفر، یک متخلف معرفی کرده‌است! پس این سؤال جدی به شورا وارد خواهد بود که معیارهای انتخاب اول خود را بر چه پایه‌هایی بنا نهاده‌بودند که به یک شهردار متخلف منتهی گردید؟!

محرومیت شهردار سابق سرخس از تصدی مشاغل حساس بیانگر این نکته می‌باشد که عملکرد او بر رعایت و اجرای قانون استوار نبوده لکن شورای شهر گلبهار او را با «کفایت‌تر» از دیگران قلمداد کرده‌است! همین یک دلیل، ثابت می‌کند که شورای شهر در انتخاب‌های خود بر مدار صحیحی حرکت نمی‌کند.

نکته دیگر اینکه؛ اساساً شورای پیشین شهر گلبهار هیچ برنامه‌ای برای کادرسازی و تربیت نیروی انسانی بومی واجد شرایط سکانداری شهرداری نداشته و حاصل این بی‌برنامگی، نداشتن جایگزین مناسب برای شهرداری از افراد بومی می‌باشد که اکنون شهر گلبهار به این درد مبتلاست.

متأسفانه یک رفتار فراگیر در بین برخی مدیران بشدت آزاردهنده است. بر اساس این الگو، مدیر رفع نواقص را به موقعیتی حواله می‌دهد تا از ذهن مخاطب، زمان بخرد. بخشی از اظهارات رئیس شورا از همین الگو تبعیت می‌کند، آنجا که می‌گوید: «مراکز آموزشی، مساجد، مراکز فرهنگی و غیره آماده نیست. شهر باید کامل تحویل شود، آن موقع بهتر می‌توان روی آن کار کرد.»

در واقع رئیس شورای شهر بخش قابل توجهی از مشکلات را به گردن نبودن وضعیت و موقعیتی می‌اندازد که با رسیدن به آن، مشکلات جدیدتر و عمیق‌تری حادث می‌شود. آماده نبودن مراکز یادشده چه تأثیری در بهبود خدمت‌رسانی دارد در حالیکه اکنون شهرداری بیش از دو میلیارد تومان بدهی بالا آورده‌است. بعبارت دیگر؛ خدمت‌رسانی به شهرِ ناقص علاوه بر اینکه انتظارات شهروندان را برآورده نساخته، بیش از دو میلیارد تومان هم بدهی روی دست شورای شهر گذاشته‌است آنگاه چگونه ممکن خواهد بود که تکمیل مراکز آموزشی، مساجد، مراکز فرهنگی و غیره، انتظارات جدید و خدمات‌دهی بیشتری را طلب نکند در حالیکه تقریباً هیچیک از آنها برای شهرداری درآمدزایی ندارند؟!

جانعلی‌زاده در بخش دیگری از گفتگو با ندای چناران «توجه به رویکرد جدید شورا و اهمیت تعامل‌گرایی، هم‌افزایی و وحدت بین دستگاه‌ها و مردم» را دلیلی بر انتخاب مجدد سجادی (شهردار سابق) بر می‌شمرد.

ناگفته پیداست که استفادهٔ رئیس شورا از واژگانی کلی، مجمل و مبهم نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر نیز خواهد کرد.

در مقابل این اظهارات جانعلی‌زاده اولین پرسشی که به اذهان متبادر می‌شود این است که؛ مگر شورای قبلی چه رویکردی داشته که «اهمیت تعامل‌گرایی، هم افزایی و وحدت بین دستگاه‌ها و مردم» را شامل نمی‌شده اما حالا این موارد، جزئی لاینفک از رویکرد جدید تلقی می‌شوند؟!

عملکرد شورای شهر (اعم از پیشین و پسین) را می‌توان عامل اصلی و پدیدآورندهٔ «گسست بین دستگاه‌ها و مردم» دانست. تفرق و فاصله بین مردم و دستگاه‌ها از برآورده‌نشدن انتظارات به حق شهروندان توسط مدیران حاصل می‌شود که مردم را نسبت به آینده کشور ناامید و بی‌تفاوت می‌سازد. برای از میان برداشتن این فواصل باید مدیران شیوه‌های عملکردی خود را اصلاح، بازسازی و نوسازی کنند. واضح است که این اصلاح و رفع نقص با دادن فرصت مجدد به شهرداری که از امتحان گذشته‌اش سربلند بیرون نیامده، میسور و مقدور نخواهد شد.

به قلم: محمدرضا فتحی نجفی

پایان قسمت دوم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد