بزرگترین دستاورد رسول اکرم (ص) ایجاد الفت و اتحاد در میان مردمی متفرق و پراکنده بود

بزرگترین دستاورد رسول اکرم (ص) ایجاد الفت و اتحاد در میان مردمی متفرق و پراکنده بود

بزرگترین دستاورد رسول اکرم (ص) ایجاد الفت و اتحاد در میان مردمی متفرق و پراکنده بود

  خطیب جمعه چناران با تبریک میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و هفته وحدت‏ گفت: ۱۷ ربیع الاول، سالروز میلاد پیامبر مكرم اسلام و خاتم النبین(ص) است. وجود مقدس و منور پیامبرى كه سراسر نور، پاكى و تجلى بهترین صفات الهى و انسانى است كه در غربت عصر تاریكى انسانیت طلوع كرد و تا ابد خواهد درخشید. به‏ همین‏دلیل است كه آن حضرت، دلیل بعثت خود را «اتمام و اكمال مكارم اخلاق» عنوان مى‏ نمایند.

   وی افزود: سیره نبوی همچون مشعلی بر سر راه رهبران و رهروان مسلم است، پس باید در آن تأمل شایسته نمود تا از راز و رمز موفقیت پیامبر(ص) و صحابه کرام او بهره مند گردید، چون تحلیل ابعاد و زوایای زندگی پر رمز و راز پیامبر(ص) می‌تواند ما را به اصولی رهنمون باشد که از آنها راهکارهای عملی برای زمان حاضر و همه زمانها به دست آید

 حجت الاسلام مظفر تاجی تصریح کرد:  سزاوار است كه در زمانه حاضر كه بشر نیازمند الگویى متعالى از اخلاق و انسانیت است، سیره و منش اخلاقى متعالى پیامبر رحمت به‏ عنوان بهترین الگوى اخلاق انسانى و الهى به همگان معرفى شود و مسلمین با وحدت و همدلى و متجلى نمودن این سیره اخلاقى در زندگانى خود، اسلام حقیقى را به جهانیان معرفى نمایند.

  وی با اشاره به هفته وحدت گفت: بزرگترین دستاورد رسول اکرم (ص ایجاد الفت و اتحاد در میان مردمی متفرق و پراکنده بود؛ مردمی که به واسطه تعصبات جاهلی به جان هم افتاده، در حال سقوط بودند و پیامبر(ص) با تعالیم اسلامی همه را متوجه خدای یگانه کرد و امتیازات موهوم از قبیل مال و ثروت و نژاد و رنگ و حسب و نسب و امثال آنها را از میان برداشت و تنها تقوا، علم و مجاهدت را ملاک برتری و فضیلت دانست.

  خطیب جمعه چناران خاطر نشان کرد:  امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبرى را مى‏ توان بزرگترین منادیان وحدت در عصر حاضر دانست كه در اظهار نظرات خود بارها به این مهم تأكید ورزیدند و ملت‏هاى مسلمان جهان اسلام و مسؤولین و جریانهاى سیاسى را به پایبندى به اصل وحدت دعوت كرده ‏اند.

امام جمعه چناران گفت: تاکید بر ایجاد جبهه واحد مستضعفان در برابر استکبار و قدرت های شیطانی، یکی از محورهای مورد تأکید امام (ره) است که جامعه اسلامی را برای نیل به تحقق وحدت اسلامی یاری می رساند. امام، با اعتقاد به پیوند عمیق میان وحدت اسلامی و شکل گیری جبهه مستضعفان، می فرماید: «مستضعفین جهان، چه آنهایی که زیر سلطه آمریکا و چه آنها که زیر سلطه سایر قدرتمندان هستند، اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های شیطانی، رفع نخواهد شد و همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفین در هر مسلک ومذهبی که باشند، تحقق پیدا کند…. و آنچه مهم است این است که شما در مذهب خود و ما در مذهب خودمان اخلاص را حفظ کنیم».

 حجت الاسلام مظفر تاجی افزود: قرآن مجید از تفرقه، اختلاف و دو دستگى به كرانه گودال آتش جنگ یاد كرده كه وحدت، اتحاد و یك دستگى خطر فرو افتادن در چنین گودالى را برطرف مى‏سازد: «خداوند در قرآن، اتحاد را در زمره نعمت‏هاى الهى بر مى‏شمرد ومی فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا واذكروا نعمه الله علیكم…» (آل‏عمران/ ۱۰۳).

وی تصریح کرد  منطق وحدت داراى ملاحظات و الزاماتى است كه انتظار مى‏رود همه معتقدین به اسلام ناب محمدى(ص) به آن پایبند باشند. وحدت، حداقل داراى سه منطق و الزام مى‏باشد كه براى تحقق آن باید مراعات شود: ۱. تقدم وحدت بر بسیارى از ارز‏شها ۲. كنار گذاشتن تنگ نظرى‏ ها ۳. پرهیز از طرح سخنان اختلاف‏ افكن.

    امام جمعه چناران افزود: وحدت اسلامی ـ که همواره آرزوی اندیشمندان اسلامی بود ـ با مجاهدت و تلاش خالصانه مسئولان جمهوری اسلامی پایه های اساسی آن تحکیم یافته است. تشکیل و تأسیس «مجمع التقریب بین المذاهب» از سوی رهبر معظم انقلاب زمینه را برای گفت وگوی مستقیم اندیشمندان و صاحب نظران برجسته جهان اسلام هموارتر ساخت و همین امر موجب شد تا گام های بسیار مهمی در خصوص وحدت اسلامی برداشته شود. جمهوری اسلامی، بدون شک از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، همواره با تمام توان، آیه های وحدت و همبستگی را برای مسلمانان قرائت نموده و گام های مهم عملی برای تحقق این هدف والا و ارزشمند برداشته است که بر هیچ فردی پنهان نیست.

   وی با اشاره به گرامیداشت هفته بسیج و بیان ویژگیهاى بسیج‏ گفت: رقم خوردن اندیشه، تفكّر و عنوان بسیج از ژرفاى ذهن حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) و تبلور آن در قلم آن رهبر بزرگ در تاریخ پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸، نقطه عطف و حادثه مهمّى بودكه كمتر كسى مى ‏توانست عمق، گستره تأثیر و پیامدهاى آن ‏را در مخیّله خود به تصویر بكشدبكشد

خطیب جمعه چناران افزود: تصوّر اینكه روزى روحیه مقاومت و ایستادگى بسیجى از مرزهاى سرزمینى ایران به زادگاه اُویس قَرَنى صادر شود و شرایط را براى مقاومت مردم مظلوم یمن در پیمان دشمنی شجره ملعونه آل سعود و تهاجم وحشیانه رژیم عربستان و هم پیمانان آن فراهم نماید، دور از ذهن بود.

 وی در ادامه افزودحضرت امام خمینى(ره) مى ‏فرمایند: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هسته‏ هاى مقاومت را در تمامى جهان به ‏وجود آورد و درمقابل شرق و غرب ایستاد.» (صحیفه امام ج‏۲۱ ص‏۱۹۵)

امام جمعه چناران خاطرنشان کرد   اندیشه و تفكر بسیجى داراى مبانى و مولفه ‏هایى است كه مهمترین مبانى آن عبارتند از؛ خدا محورى، ولایتمدارى ، حق گویى، تكلیف گرایى، نگرش وسیله‏ اى به قدرت، عقل گرایى، ایثار كامل در راه خدا، شناخت همه‏ جانبه دشمن ، جبهه ‏شناسى، برخوردارى از مدیریت جهادى و تعبد الهى. طبیعى است كه هر كدام از این مبانى،داراى مولفه هایى است كه گویاى اندیشه ناب بسیج و تفكر آن است.

حجت الاسلام مظفر تاجی گفت     امروزه شرایط و تحوّلات داخلى، منطقه‏ اى و بین‏ المللى موجب شده تا بیش از پیش تكیه بر مبانى و مؤلّفه‏ هاى تفكّر و عملكرد بسیجى ضرورت پیدا كند. برخى از زمینه ‏هاى این ضرورت عبارتند از: فاصله گرفتن برخى سیاستمداران از مبانى و اصول انقلاب، حركت خزنده انقلابى زدایى از انقلاب اسلامى وسیر حركت ارتجاعى برخى دولتها در سال‏هاى اخیر.

      امام جمعه چناران بیان کرد  تلاش درجهت تغییر شعارهاى انقلابى در برابر مستكبران و تبدیل جبهه استكبار و شیطان بزرگ به قدرت‏هاى بزرگ و تنفّر زدایى ازچهره ‏ى كریه آمریكا وكاهش قبح ارتباط با آمریكا، ترویج تسامح وتساهل در عرصه فرهنگ و افزایش رشد اباحى گرى، تحقیر و حمله به وفادارن به آرمان‏هاى انقلاب با عناوین تُند و زشتى همچون: تندرو، انقلابى نما، بى قانون، خود سر و امثال این‏ها، همه و همه بیانگر حركت خزنده انقلابى زدایى از انقلاب و تخلیه روحیه انقلابى از جامعه به شمار مى‏آید.

وی علل موفقیت‏هاى بسیج در انجام رسالت و وظایف ذاتى خود به مواردى باز مى‏گردد كه در سازمانهاى مشابه آن وجود ندارد. برخى از این عوامل عبارتند از: ۱- داشتن تفكر بسیجى ۲- مردمى بودن ۳- داشتن بصیرت بالا ۴- اخلاص در عمل ۵- تكلیف گرایى ۶- ولایت پذیرى ۷- آرمان ‏خواهى ۸- پیشرو بودن ۹- دغدغه مندى و مسؤولیت پذیرى.

  خطیب جمعه چناران اشاره کرد    امروز جلوه هاى تحقق بسیج جهانى اسلام را مى ‏توان در تثبیت قدرت حزب االله لبنان كه ترس و وحشت را به جان صهیونیست‏ها انداخته و همچنین تشكیل بسیج مردمى الحشد الشعبى عراق، نیروهاى دفاع ملى سوریه (قوات الدفاع الوطنى)، مقاومت فلسطین با حضور حماس و جهاد اسلامى و یا انصارالله یمن كه سه ونیم سال است با ۷۰۰ هزار رزمنده و دستان خالى در مقابل رژیم سعودى تا بن دندان مسلح و ائتلاف نامبارك آن‏ جانانه ایستاده است، مشاهده كرد. همه این دستاوردها محصول اندیشه امام راحل در تشكیل بسیج جهانى اسلام و راهنمایى‏هاى سكاندار انقلاب اسلامى حضرت آیت‏الله خامنه‏اى(مدظله‏العالى) است.

  وی با اشاره به نقش بسیج سازندگى در محرومیت‏زدایى از كشورگفت: در راستاى مردمى كردن اقتصاد مقاومتى، سازمان بسیج سازندگى سیاست‏ها و برنامه‏هایى دارد كه كوتاه مدت و زود بازده بوده و با اولویت در روستاها و مناطق محروم مرزى اجرا مى‏شود؛ طرح‏هاى سازمان بسیج سازندگى مبتنى بر ظرفیت‏هاى داخلى و محلى است و به تأمین امنیت غذایى كمك بزرگى خواهد نمود. در نتیجه ‏ى اجرایى شدن طرح‏هاى بسیج در حوزه اقتصاد از افزایش ‏بى‏رویه واردات جلوگیرى خواهد شد و هزینه‏ هاى اجرایى طرح‏هاى دولت كاهش خواهد یافت؛ و در نهایت، سرانه تولید روستائیان افزایش یافته و زمینه‏هاى اشتغال دائم جوانان ایجاد مى‏شود.

 امام جمعه چناران با اشاره به تحولات منطقه اى و بین ‏المللى ‏به پیامدهاى شكست اسرائیل در برابر مقاومت فلسطین‏ اشاره و گفت: مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیك ۴۷۰ موشك و راكت به سرزمین‏هاى اشغالى بار دیگر صهیونیست‏ها را در بن‏ بستى امنیتى – سیاسى قرارداد. در این حمله از ۴۷۰ موشك شلیك‏ شده، سامانه ‏هاى دفاعى اسرائیل تنها ۱۰۰ موشك را رهگیرى و نابود كردند و به ‏این‏ ترتیب معادلات امنیتى نوار غزه و اسرائیل وارد مرحله ‏اى جدید شد.

وی تصریح کرد شكست اسرائیل در عملیات اخیر باعث شد تا تبعات سیاسى و امنیتى زیادى بر این رژیم تحمیل شود كه از آن جمله مى ‏توان به این موارد اشاره كرد: ۱- تن دادن به آتش ‏بس در كمتر از ۴۸ ساعت ۲- استعفاى وزیر جنگ و كابینه لرزان نتانیاهو ۳- اعتراف به تولد حزب ‏الله دوم با اشاره به قدرت نمایى جریان مقاومت در فلسطین ۴- بن‏بست در معامله قرن كه آمریكا و رژیم صهیونیستى و برخى سران مرتجع منطقه در صدد تحمیل آن به ملت فلسطین هستند ۵- اثبات پوشالى بودن قدرت نظامى رژیم صهیونیستى.

   خطیب جمعه چناران افزود شكست نظامى – تبلیغاتى اسرائیل در مقابله با توان نظامى غزه از اهمیت ویژه‏اى برخودار است. غزه یك باریكه‏ ى تحت محاصره است كه رژیم صهیونیستى چندین سال است محاصره‏ ى كامل نظامى و اقتصادى را علیه آن به كار گرفته و حتى غذا و دارو را تحت محاصره قرار داده است و از ورود كمك‏هاى بشر دوستانه به غزه نیز جلوگیرى مى‏كند و حتى كشتى‏هاى حامل مواد غذایى و دارو را نیز مورد حمله وحشیانه قرار مى‏دهد. در چنین شرایطى، شاهد آن بودیم كه در درگیرى‏هاى اخیر نظامى میان فلسطینیان غزه و رژیم صهیونیستى در عرض چند ساعت اسرائیل به زانو در آمد و دولت این رژیم غاصب مجبور به پذیرش شرایط آتش بس شد. دامنه‏ ى این شكست نظامى به‏حدى گسترده بود كه در بعد سیاسى و تبلیغاتى این امر منجر به استعفاى مسؤولان سیاسى این رژیم و در نهایت كابینه رژیم صهیونیستى تا مرز سقوط پیش‏رفت.

 وی با اشاره به سخنان سخیف و نگاه طلبكارانه وزیر خارجه انگلیس قبل ازسفر به تهران گفت: وزیر خارجه انگلیس قبل از ورود به تهران در مصاحبه با روزنامه گاردین انگلیس، خواستار آزادى «نازنین زاغرى» شد كه به جرایم امنیتى در ایران زندانى شده بود.بود

امام جمعه چناران بیان کرد طلبكارى وزیر خارجه انگلیس در حالى صورت مى‏گیرد كه در ماجراى برجام، انگلیس به همراه دو كشور اروپایى دیگر آلمان و فرانسه، بایستى پاسخ دهند كه چرا با گذشت هفت ماه از موعدى كه ایران به اتحادیه اروپا در خصوص یافتن سازوكارى براى از بین بردن خاصیت تحریمهاى آمریكا از یك طرف و التزام به مفاد برجام از جانب دیگر داده است، هنوز راه حل شفافى از ناحیه آنها ارائه نشده است   

 حجت الاسلام مظفر تاجی گفت انتظار این بود كه وزارت امور خارجه ایران فهرستى از مطالبات و توقعات را از طرف اروپایى بیان مى‏كرد و طرف اروپایى را نسبت به آن آگاه مى‏نمود.بى‏ تردید سیاست مماشات با طرف اروپایى به این منتهى مى‏شود كه اروپاییها هر روز بر لیست سیاست‏ها و فشارهاى نامعقول خود بر روى ایران ادامه دهند

امام جمعه چناران افزود   نگاه طلبكارانه وزیر خارجه انگلیس در این سفر، حجت را بر مسؤولین كشور تمام مى‏كند كه راه حل برون رفت از مشكلات، در خارج از كشور نیست. اگرچه سیاست ارتباط گسترده با دنیا بایستى نصب العین دولت باشد، اما قطعا راه گشاى مشكلات اقتصادى كشور نخواهد بود.

       وی با اشاره به تعلل اروپا در اجراى برجام‏ گفت:اقدامات اروپا در رابطه با تضمین منافع اقتصادى ایران پس از خروج آمریكا از برجام، به‏ خوبى نشان مى ‏دهد كه طرف اروپایى در ازاى وعده هاى سرخرمن، در پى وقت‏ كشى،فرصت سوزى و تقسیم كار مشترك میان آمریكا و اروپا با هدف خرید زمان براى آمریكاست.

 خطیب جمعه چناران گفت      اروپایى‏ها درپى آن هستند تا با اقداماتى، كانال مالى خود را منطبق با شرایط آمریكا اجرایى كنند. این موارد باعث شده تا اروپایى‏ها راه‏ اندازى و اجراى كانال مالى خود براى ایران را اولا مشروط به اجراى الزامات FATF در ایران كنند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‏هاى ایجادشده براساس برنامه اقدام FATF با ایران به ‏صورت كانالیزه و در چارچوب تحریم‏هاى آمریكا تعامل كنند، ثانیا همزمان با طرح عنوان كانال مالى از ایران مى ‏خواهند در سایر موضوعات مورد چالش خود با آمریكا مذاكره كنند تا اهداف آمریكا نیز برآورده شود و ثالثا اجراى عملیاتى كانال مالى خود را از ترس تحریم‏هاى آمریكا دائما به تاخیر مى‏اندازند و حتى برخى از دیپلمات‏هاى آن‏ها به ایران پیشنهاد مى ‏دهند براى حفظ برجام تا آخر دوره اول ترامپ صبر كند تا شاید با عدم انتخاب مجدد ترامپ، شرایط متفاوتى شكل بگیرد.

    وی با تبریک میلاد با سعادت امام جعفر صادق(ع) گفت: امام جعفر صادق(ع) در یكى از حساسترین دوران تاریخ شیعه كه تردیدها و شبه افكنى‏هاى فرقه‏هاى انحرافى اساس دین را تهدید مى‏كرد و نیز فرصتى مناسب براى گسترش معارف اهل بیت بیش از هر زمان دیگر مهیا بود، با تشكیل حوزه علمیه‏اى بر مدار علم وحى و تعلیم شاگردانى مبارز، تحول شگرفى در جهان اسلام و مذهب شیعه پدید آوردند. به همین جهت است كه شعیان اثناعشرى آن حضرت را «رئیس مذهب شیعه» مى‏نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *