پیامبر اکرم (ص)، اسطوره صبر و استقامت بود
پیامبر اکرم (ص)، اسطوره صبر و استقامت بود

امام جمعه چناران گفت: با نگاهی گذرا به حیات پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در حوزه های مختلف، به وضوح می توان دریافت که استقامت و بردباری در برابر موانع موجود آن زمان و نوع برخورد کریمانه آن حضرت، نشانه های بارزی از مدیریت صحیح در حوزه های گوناگون دین مبین اسلام است.

خطیب جمعه چناران با تسلیت رحلت پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – به جنبه صبر و استقامت سیره حکومتی آن حضرت اشاره و گفت: صبر و استقامت و تحمل دشواری ها در راه خداوند یکی از صفات برجسته پیامبران اولوالعزم بوده است و پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) هم مأموریت داشته است تاآن را پیشه خود کند.

حجت الاسلام مظفر تاجی در ادامه گفت: پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مأموریت داشته که بشریت را از ظلمات شهوت و جهالت و استبداد و پرستش بتها و تعصبات نژادی و طبقاتی رهایی بخشد و مقیاسهای دروغینی را که قرنها وسیله سنجش عادات و اخلاق شناخته شده و زشتی ها را در نظر مردم زیبا می نمود، بر هم زند و مقیاس راستین نیکی را جایگزین آن کند که این جز در سایه صبر و استقامت امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: از آنجایی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم در برابر بداندیشی و نابکاری دشمنان داخلی و خارجی پایداری کردند و هم در مقابل کج فهمی نزدیکان، دوران ۲۳ سال رسالت آن حضرت یکسره درس استقامت و پایداری است. تکذیب، تهدید، تمسخر و اذیت و آزار، محاصره اقتصادی، تحمیل جنگهای فراوان بر دولت نوپای اسلامی، اخلال در امور، ایجاد اختلاف بین مسلمین و کارشکنی منافقان و… مشکلاتی بود که بر سینه آن حضرت سنگینی می کرد، اما او با سلاح ایمان و توکل به خدا استقامت کردند و هرگز اجازه ندادند این مشکلات، استقامت و بردباری ایشان را از بین ببرد.

امام جمعه چناران ضمن اشاره به صبر و اسقامت پیامبر اکرم(ص) خاطر نشان کرد: با نگاهی گذرا به حیات پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در حوزه های مختلف، به وضوح می توان دریافت که استقامت و بردباری در برابر موانع موجود آن زمان و نوع برخورد کریمانه آن حضرت (صلی الله علیه و آله) به همراه عزّت نفس و ساده زیستی و پاک و عاری بودن از هر نوع تجملات، مهرو محبت ورزیدن به مردمان عصر خود، نشانه های بارزی از مدیریت صحیح در حوزه های گوناگون دین مبین اسلام است

تاجی بیان کرد: باید در نگاه اول شاخصه های زندگانی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) را در خود نهادینه کرده، بعد برای اجرایی شدن آن در جامعه تلاش کنند تا در برابر مشکلات ایستادگی و ملت را برای رسیدن به حقوق حقّ خود یاری نمایند. این امر میسّر نخواهد شد مگر با تأسی و پیروی از سیره پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که منشور زندگی واقعی است.

فرمانده قرارگاه اجتماعی شهرستان افزود: پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) بعد از مبعوث شدن به رسالت، در اندیشه تشکیل حکومت و ساماندهی جامعه بر اساس آموزه های الهی برای از بین بردن جهل و نادانی و مقابله با پلیدی و ناهنجاری های اجتماعی و تجاوزات دشمنان و ایجاد یک سیستم سیاسی کارآمد برای استقلال و آزادی بود؛ چرا که بر عهده گرفتن زمام امور جامعه می تواند علاوه بر هدایت و نجات انسانها، نقش قابل تأملی را در جهت حفظ آیات الهی و آرمانهای جامعه ایفا کند. از این رو، بعد از هجرت، برای تشکیل دولت اسلامی اهتمام ورزیداگر چه این کار با مخالفتها و تهدیدهای دشمن داخلی و خارجی بسیار همراه بود، ولی استقامت و بردباری و دقت نظر آن حضرت در قبال دشمنان و موقعیت شناسی ایشان، باعث شد که نمونه کاملی از حکومت دینی با ویژگی های خاص خود را به وجود بیاورند.

خطیب جمعه چناران از مهرورزی و عشق و علاقه به مردم به عنوان یکی از دلایل پیروزی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در مدیریت حکومت اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: . اگر این شیوه کارآمد در مدیریت آن حضرت به کار نمی رفت، هرگز صبر و استقامت در برابر مشکلات و موانع طاقت فرسا امکان پذیر نبود. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در برابر پرخاشگری و بی احترامی دشمنان و جاهلان استقامت پیشه می کرد لذا و با مهربانی و عطوفت به آنان سخن می گفتند، هرگز افروخته نمی شدند و اعتقاد داشتند اگر قرار باشد دین مبین الهی بر گستره جهان استیلا یابد، باید صبر و تحمل و استقامت را سرلوحه امور قرار داد. بی شک این رحمت از سوی پروردگار بزرگ در به بار نشستن زحمات رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقش تعیین کننده ای داشت.

وی با اشاره به دامن زدن به ایجاد فضای دوقطبی توسط عده ای در کشور گفت: این روزها جامعه انقلابی ما، در حالی که باید به اولویت‌های اصلی کشور در اقتصاد، معیشت، فرهنگ، معضلات اجتماعی و تقویت مقاومت ملی و منطقه‌ ای بیندیشد و عمل کند، به واسطه برخی سخنان و اقدامات فرافکنانه که توسط برخی مسئولان و اصحاب رسانه و تریبون‌ داران مطرح می‌ شود، دچار تنش‌ها و التهاباتی می‌ شود که نگاهها و اقدامات را از توجه به اولویت‌های اساسی کشور بازمی‌دارد.

تاجی با اشاره به پدیده “دوقطبی‌ سازی در سطح جامعه افزود: دوقطبی‌ سازی نوعی عملیات روانی به منظور جابجایی مسائل اصلی و فرعی جامعه در اذهان عمومی است و به معنای سخنان و حرکات اختلاف‌ برانگیز و حاشیه‌ سازی است که ازسوی برخی افراد و جریانات برای ایجاد؛ یا دامن زدن به اختلافات انجام می‌شود تا در جامعه جز همان صدای دوقطب، صدای دیگری شنیده نشود و رخداد دیگر مورد توجه قرار نگیرد و نظرها و افکار جامعه به‌جای اینکه به مسائل اصلی جلب شود به موضوعات فرعی معطوف گردد.

رئیس شورای فرهنگ و عمومی شهرستان عنوان کرد: «دوقطبی‌ سازی» از جمله تکنیک‌های دشمن برای اثرگذاری مطلوبِ خود بر فکر و دل، اندیشه و عواطف، و محاسبات و تصمیمات و در نهایت تغییر رفتارهایمان است. از این رو رهبر حکیم انقلاب اسلامی سالیان گذشته، به ویژه در چند سال اخیر، بارها و بارها، مسئولان، نخبگان و مردم را از افتادن به این ورطه‌ پرهیز داده و با تعبیر «دوقطبی‌ های کاذب»، «دوقطبی‌ های دروغین» و «سوغات بیگانه» از آن یاد کرده اند.

وی در ادامه گفت: اگرچه «دوقطبی‌ های دروغین» نمایش ساختگیِ «نبود»ها است، امّا «دوقطبی‌های حقیقی» و راستین، نیز وجود دارد و باید کشف و به درستی و به‌ هنگام برای بصیرت‌ افزایی همگان، رونمایی شود. آنچه از دوقطبی‌ ها در زندگی بشر بوده و هست، همین دوقطبی‌های حقیقی است؛ که در فرهنگ قرآن و معارف آسمانی به زیبایی و روشنی از آن یاد شده است: «نور و ظلمت»، «هدایت و ضلالت»، «حق و باطل»، «صدق و کذب»، «عدل و ظلم»، «عزت و ذلت»، «صلاح و فساد»، «اسلام و کفر»، «ایمان و نفاق»، «تقوا و فجور»، «رشد و غَیّ»، «معروف و منکر»، «بهشت و دوزخ» و… ازجمله دوقطبی‌ هایی هستند که هم «بود» دارند و هم «نمود»، و در واقع همه آنها در دوقطبی حقیقی «حق و باطل» جمع می‌شوند.

امام جمعه چناران در ادامه افزودند: انقلاب اسلامی ایران، نوری بود که دل ظلمت را شکافت و به برکت ذات نورانی و بنای آن بر اندیشه ی تابناک امام راحل(ره) و خون پاک شهیدان واصل، جلوه‌ گاه زیبای تقابل دوقطبی‌ های حقیقی شد. و بر قرن‌ها تلاش شوم استکبار برای درآمیختگی و دَرهَم‌ ریختگی مرزهای حق و باطل، خط بطلان کشید.

تاجی عنوان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی، واژگان جدیدی که برخاسته از متن اسلام بود، وارد ادبیات سیاسی جهان شد: «مستضعقین – مستکبرین»، «اسلام ناب محمدی(ص) – اسلام آمریکایی» و «انقلاب اسلامی – استکبارجهانی پیروزی انقلاب اسلامی، و تأسیس نظام اسلامی و حرکت آن به سمت و سوی دولت اسلامی و جامعه‌ ی اسلامی، به مقصد تمدن نوین اسلامی، دشمن را به شدت به هراس و واکنش واداشت. این واکنش‌ها در ابتدا ناشیانه، کور و بی هدف بود، امّا به تدریج دشمن، با استفاده از نقاط ضعف جبهه‌ ی انقلاب اسلامی که عموماً از ضعف در نیروسازی، برنامه‌ سازی، گفتمان‌ سازی و جریان‌ سازی نشأت می‌گرفت، دست‌ به‌کار شد و «جنگ نرم» را راهبرد کلان خود قرار داد و «دو قطبی سازی» یکی از آن راهبردها بود که به اقتضاء شرایط و زمان، در دستورکار قرارگرفت و اینک چندسالی است که به عنوان یک حربه‌ ی مهم در جنگ نرم به‌کار گرفته شده است.

وی با اشاره به عمده‌ ترین اهداف دشمنان انقلاب در عملیات روانی دوقطبی‌ سازی گفت: ایجاد و تشدید اختلاف و دودستگی بین مردم و حاکمیت، مردم با مردم، و نخبگان با نخبگان، با هدف تولید فتنه‌های جدید اصلی و فرعی کردن مسایل و مِه‌ آلودکردن فضای جامعه به منظور به‌اشتباه‌ افکندن مردم در اتخاذ مواضع بصیرانه؛ خدشه واردکردن در انسجام ملی و عزم ملی به منظور جلوگیری از توجه مردم به پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور؛ تحریف شعارهای اصلی انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری؛ فرافکنی و فضاسازی‌ های کاذب، به قصد مستور کردن ناکارآمدی برنامه‌ ای و مدیریتی حامیان سازش با استکبار در داخل کشور؛ جوّسازی‌های کاذب برای القاء حاکمیت دوگانه در ایران و ایجاد و تقویت تقابل گفتمانی به عنوان زیرساخت دوقطبی‌سازی؛ فرار از پاسخ‌ گویی به مردم به خاطر عمل‌کردهای ضعیف؛ پوشاندن ضعف‌ها، ناکارآمدی‌ها، قصورها و تقصیرهای عمل‌کردی در زمینه‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی؛ هدردادن توان و انرژی نیروهای انقلابی در پاسخگویی به دوقطبی‌سازی‌های مقطعی با تحریک احساسات و عواطف دینی و انقلابی ایشان در نهایت این عملیات با یک مهندسی زیرکانه، با طراحی و ایده‌ پردازی خارجی و تکرار و ارائه آن توسط عناصر داخلی، در صدد است در یک هدف‌گیری کلان و در ادامه سیاست شوم «تفرقه بینداز و حکومت کن»، جایگاه الهام‌ بخش، الگویی و تمدن‌ساز انقلاب و نظام اسلامی را تضعیف کرده و با مشغول‌سازی عناصر اصلی جامعه اسلامی، مسیر استحاله و فروپاشی نظام اسلامی را با بهره گیری از این راهبرد و دیگر راهبردهای شیطانی‌اش، تسریع کند.

خطیب جمعه چناران در ادامه ضمن برخورد با فضای دو قطبی در سطح جامعه افزود: بی ‌تردید مقابله با دو قطبی ‌سازی دشمن و مواجهه‌ ی هوشمندانه با آن، از وظایف و ماموریتهای نیروهای انقلابی است و شناخت ویژگی‌ها و شاخص‌های دوقطبی‌های حقیقی وکاذب، از اولین و مهمترین گام‌ها در مواجهه‌ ی صحیح با دوقطبی‌سازی است.

تاجی عنوان کرد: طرح هوشمندانه‌ ی دوگانه‌ ی «جریان انقلابی و غیرانقلابی» توسط رهبر حکیم و بصیر انقلاب اسلامی در شرایط کنونی، گشودن عرصه‌ ی جدید و تعریف میدان عمل تازه برای ارتقاء جایگاه الگوساز و تمدن‌ساز انقلاب و نظام اسلامی به منظور تحقق پیشرفت و عدالت و تمدن نوین اسلامی است. این دوقطبی تجلی عینی و روزآمد دوقطبی‌ های حقیقی است، و همه شاخص‌های این دوقطبی را با خود دارد و به درستی و روشنی ذیل دوقطبی «حق و باطل» تعریف شدنی است و با کنارزدن واژه‌ سازی‌ها و واژه‌ بازی‌های کنونی- که سوغات فرهنگ و اندیشه‌ ی بیگانه و با الهام از آیه ۲۳ نجم، مصداق «بت پرستی مدرن» است – سطح تعاملات و مواجهات جبهه‌ ی انقلاب اسلامی و مردم و نخبگان انقلابی را از ورطه‌ ی بازیهای کهنه ی سیاسی، به میدان عمل انقلابی و مدیریت جهادی می‌ کشاند.

وی ضمن انتقاد ازسخنان کذب آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهورمبنی برتایید معاهده “اف ای تی اف” توسط رهبری گفت: همه می دانیم ایران تحت تحریم‌های بی ‌سابقه آمریکا قرار دارد و حتی برخی از شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه تجارت غذا و دارو نیز به دلیل فشارهای تحریمی آمریکا، صادرات این اقلام را به ایران متوقف کرده‌اند. در چنین شرایطی، واردات این کالاها از طریق ایجاد شرکت‌های پوششی و دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود و مشکلات معیشتی ناشی از تحریم‌ها تا حدودی جبران می‌شود. با این حال آنچه ما به آن «دور زدن تحریم» می‌گوییم، در ادبیات کنوانسیون پالرمو، «قاچاق و پولشویی» به حساب می‌آید.

خطیب جمعه چناران در ادامه گفت: با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، ایران متعهد می ‌شود در زمینه دستگیری و برخورد با افرادِ در ارتباط با دور زدنِ تحریم‌ها، همکاری‌های اطلاعاتی و قضایی با کشورهای عضو این کنوانسیون از جمله آمریکا داشته باشد و این یعنی بستن راههای دور زدن تحریم به دست خودمان! با بسته شدن راههای دور زدن تحریم، واردات کالاهای مورد نیاز مردم به مشکل برخواهد خورد. بر این اساس نخستین سؤالی که لازم است امثال آقای جهانگیری ها به آن پاسخ گوید این است که: با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، چگونه تحریم‌های تجاری را دور خواهیم زد؟

تاجی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به این که آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرده است، ایران مجبور است بخشی از نفت خود را با عرضه در بورس نفت بفروشد. به دلیل این که در این فرایند، مشخصات مشتری از دید خارجی ها پنهان می‌ماند، این اقدام از نظر کنوانسیون پالرمو یک اقدامِ مشکوک به پولشویی تلقی می ‌شودو با شفاف شدنِ ذی ‌نفع نهایی و به دلیل جرائم سنگین آمریکا نسبت به افرادِ در ارتباط با دور زدن تحریم‌ها، عملاً فروش نفت از طریق بورس نفت متوقف خواهد شد. طبیعتاً با کاهش فروش نفت و درآمدهای حاصل از آن، شاهد تورم و اختلال در واردات کالاهای مورد نیاز به کشور خواهیم شد که تأثیر مستقیمی در افزایش مشکلات معیشتی مردم دارد.

خطیب جمعه چناران با طرح این سؤال که: ما با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، چگونه نفت خودمان را بفروشیم افزود:
در شرایطی که آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و مبادلاتِ ارزی با کشورهای دیگر از طریق سیستم بانکی دچار مشکل شده است، ایران مجبور است نقل و انتقالات ارزی خود را از طریق صرافی‌ها و یا جابجایی پول نقد انجام دهد. این در حالی است که بر اساس بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون پالرمو، کشورهای عضو این کنوانسیون متعهد می‌شوند برای پایش انتقال وجوه نقد و اوراق بهادار، تدابیر عملی لازم از جمله الزام به گزارش انتقال مبالغ بزرگ پول نقد و اوراق بهادار را انجام دهند. این بدین معناست که با پیوستن به این کنوانسیون‌ها، همان اندک راهِ انتقالِ ارز به کشور نیز بسته خواهد شد و با بالا رفتن قیمت ارز، شاهد گرانی شدید کالاهای وارداتی خواهیم بود که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم خواهد گذاشت.

حال سؤالی که حامیان FATF همچون جهانگیری باید پاسخ دهد این است که با پیوستن به این کنوانسیون‌ها، ایران چگونه ارز مورد نیاز خود را تأمین خواهد کرد؟
بی‌ جهت نیست که دیوید کوهن (طراح اصلی تحریمهای مالی ایران) می‌گوید: «موفقیت تحریم‌ها بستگی عمیق به شفافیت مالی دارد. شفافیت مالی، هسته اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری آمریکاست» همچنین خوان زاراته معاون اسبق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری دولت بوش پسر می‌گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل FATF نیاز است.» با این حال باید از آقای جهانگیری و امثال او پرسید با چه منطقی به این نتیجه رسیده است که همکاری نکردن با FATF مشکلات معیشتی مردم را افزایش خواهد داد؟! آیا این همنوایی با اعضای وزارت خزانه داری آمریکا اتفاقی است؟
در یکسال گذشته تا بحال چندبار سخنان جهانگیری درباره موافقت مقام معظم رهبری با لوایح FATF حاشیه ‌ساز شده است درحالیکه اساساً چنین خبری دروغ است! و قبلا تکذیب هم شده و آقای جهانگیری باید دست از انتشار اخبار کذب بردارد.

تاجی در ادامه گفت: ۶ وزیر و ۲ معاون حسن روحانی و سپس جهانگیری درباره FATF نامه‌ هایی به رهبری معظم نوشتند و ایشان بدون هیچ موافقتی، پی‌نوشت فرمودند که به مجمع تشخیص ارسال شده و مجمع با دقت تصمیم‌گیری کند. فلذا اولا خبر موافقت رهبری با این لوایح دروغ است ثانیا اگر شورای عالی سران قوا و رهبری با این لوایح موافقت کرده بودند دیگر نیازی به بررسی این لوایح در مجمع نبود و عمیقأ این خود فروختگی آقایان واداده باعث تأسف است که پس از این همه امتیازفروشی به غرب در مقابل هیچ، هنوز به خود نیامده اند و دربرابر اندک اخم غرب، انواع امتیازات را تقدیم آنها می‌ کنند. اما فرصت مجمع برای بررسی پالرمو تمام شده و این کنوانسیون استعماری رد شده و به ‌زودی این اتفاق برای “سی تی اف” خواهد افتاد.

وی با اشاره به اوضاع شمال سوریه گفت: با نگاهی به صحنه‌ ی حادثه و بررسی شواهد و قرائن موجود، می‌توان فهمید شرایط حاضر در شمال سوریه، محصول یک تبانی پشت پرده بین آمریکا و ترکیه و تقسیم کار پنهانی است. توافقی که اولین قربانی آن مردم شمال سوریه و بخصوص کردهای این منطقه خواهند بود و ترکیه دومین زیان‌کار بزرگ این جنگ است، چون با سناریوی طراحی شده آمریکا وارد یک جنگ “ترک-کُرد” شده و احتمالا گرفتار جنگ‌های و آشوب‌های فرسایشی خواهد شد که نتیجه ای جز ضعف اقتصادی، افزایش شکاف داخلی، محکومیت روزافزون جهانی و منطقه‌ ای به ویژه در میان اعراب نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: توافق اخیر ترکیه با آمریکا هم، در واقع برگ‌برنده‌ ی انتخاباتی ترامپ است تا تأمین کننده‌ ی خواست ترکیه؛ هرچند دولت آمریکا نیز علیرغم طراحی‌ های شیطانی‌ اش، برای شعله‌ ور نگاه‌ داشتن آتش تنش و جنگ و التهاب، نفع چندانی از این جنگ نخواهد برد. حتی اگر خروج آمریکا و تنش‌افزایی اخیر ترامپ، تاریخ مصرف انتخاباتی برایش داشته باشد

تاجی ادامه داد: موضع ایران در این شرایط، اولا؛ محکومیت تجاوز ترکیه و حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و دولت قانونی این کشور است.
ثانیا؛ نسبت به پیامدهای خطرناک منطقه‌ ای این جنگ – در تضعیف کشورهای اسلامی و به‌ هدر رفتن منابع مالی و تشدید اختلاف بین مسلمانان که نتیجه‌ ای جز سود و منفعت برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت – هشدار جدی می‌دهیم.

ثالثا؛ مطمئنیم نتیجه‌ ی راهبردی این جنگ، شکست دیگری برای آمریکا و پیروزی دیگری برای جبهه‌ ی مقاومت و کشورهای مقاومت خواهد بود و مصداق این جمله‌ی حکیمانه‌ ی رهبر انقلاب خواهد بود که “دشمن هرچه بیشتر هزینه کند بیشتر ضرر خواهد کرد”. به یاری خدا این جنگ به تقویت حاکمیت سوریه و نابودی بیشتر باقیمانده‌ های تروریسم مورد حمایت آمریکا خواهد انجامید.

رابعا؛ پیام عبرت برای همه ساده انگاران و فریب‌ خوردگانی است که در داخل و خارج کشور دل‌خوش به وعده‌ های پوچ آمریکا و اروپا هستند و چیزی جز خسارت و ندامت برداشت نخواهند کرد.

وی با اشاره به اوضاع لبنان گفت: لبنان یک کشور طائفه‌ ای است که تعصبات قبیله‌ ای و مذهبی و متنوع، مدیریت بر این کشور کوچک اما؛ پیچیده را سخت‌تر کرده است و هدایت و مدیریت حزب‌ الله به رهبری سیدحسن نصرالله در حل مشکلات امنیتی و نظامی، این حزب و رهبر آن را تبدیل به نقطه‌ ی‌ثقل حل مشکلاتِ دیگرِ لبنان کرده و این گروه را تبدیل به نماد الهام‌ بخش برای دیگر گروههای مقاومت نموده است و طبیعی است آمریکا و صهیونیست‌ها از این‌که سدّ مستحکمی را به عنوان یکی از مهمترین هم‌پیمانان راهبردی ایران انقلابی، فراروی خود می‌ بینند بسیار عصبانی باشند. عصبانیتی که با شکست‌های زنجیره‌ ای‌شان در منطقه بیشتر شده است و از همین رو، با دست‌ پاچگی و شتاب‌ زدگی دست به اقداماتی می‌زنند که جز به گسترش شکست‌های‌ شان نخواهد انجامید. سریال آشوب‌ سازی در کشورهای مقاومت، ابتدا در عراق و اکنون در لبنان، حلقه‌ هایی از این اقدامات دست‌ پاچه و شتاب‌ زده است.

امام جمعه چناران در پایان خاطر نشان کرد: آشوب‌های اخیر لبنان اگرچه بر بستر مطالبات به‌ حق مردم است اما به‌ خاطر فقدان یک رهبری منسجم، مورد سوء استفاده‌ ی موج‌ سواران فرصت‌ طلب قرار گرفته و اعتراضات مردم را تبدیل به آشوب و تخریب کردو علیرغم هماهنگی مالی و سیاسی و رسانه‌ای مزدوران داخلی آمریکا و عوامل خارجی او، با ورود هوشمندانه سیدمقاومت، این جریان به تقویت مقاومت و محبوبیت بیشتر سیدحسن نصرالله خواهد انجامید.